Jak se zbavit strachu

Volný čas

Přidal ivana33, dne 9. 08. 2018 ,  0x

Jak se zbavit strachu

Strach může mít mnoho podob – lehká tréma, nepříjemné obavy, úzkost nebo dokonce skutečná fobie. Ať už jsi z jakéhokoliv těsta, určitě tě také nepříjemné emoce potkaly alespoň jednou v životě. Někdo se se strachem dokáže rychle, účinně a přirozeně vypořádat, jenže na druhou stranu je mezi námi také spousta těch, kteří se strachem bojují dennodenně a rozhodně to není jednoduché.

Kdo se bojí, nesmí do lesa



No tak pokud i ty pravidelně hledáš všechny možné tipy, triky, metody a způsoby, jak se obav zbavit, tak ti tahle průpovídka jistě není cizí. Patří totiž mezi ty nejčastější, které ne zrovna s oblibou slýchá snad každý, koho strach trápí a snaží se s ním vypořádat. Pravdou ale zůstává, že se jedná o větu, kterou zrovna člověk v této tísni neocení, nechce slyšet, ba naopak ho ještě víc ponoří do jeho třinácté komnaty plné úzkostlivých obav a dalších trýznivých emocí.

5 zaručených tipů, jak se zbavit strachu

Patříš i ty mezi více či méně bázlivé tvory? Tak to tě určitě zajímá, jestli existuje cesta, kterou se dát a vyhrát nad tímto tichým plíživým nepřítelem jménem strach. Nutno ovšem připomenout, že každý je jiný, a tudíž na každého z nás platí něco jiného. Avšak rozhodně je z čeho vybírat. Vyzkoušej těchto pět triků a zjistíš tak, co zabírá právě na tebe:

  • Postav se strachu čelem
  • Vyhledávej situace, se kterými bojuješ
  • Pracuj na svých obavách a nauč se je kontrolovat
  • Popros o pomoc partnera, přátele či rodinu
  • Pokud nic předchozího nezabere, neboj se vyhledat odborníka

    Efektivně proti vnitřním strašákům

    Ano, přesně těchto zmíněných pět metod musíš zaručeně vyzkoušet, pokud chceš tohoto bubáka porazit. Bez toho to zkrátka nepůjde. Samozřejmě, že se to nezmění hned. Postupuj malými krůčky. Jak na to? Bojíš se mluvit před skupinou lidí? Máš úplně zpocená záda pokaždé, kdy ti šéf oznámí, že hned v pondělí máš na ranní poradě prezentaci před všemi kolegy? Přestaň se donekonečna vymlouvat na náhlé střevní potíže, odběry krve, svého mazlíčka a urgentní návštěvy veterináře a nedej bože úmrtí v rodině. Za prvé, tvůj šéf už ti to dávno nežere, za druhé, jednou to prostě musí skončit a za třetí, je to tvoje práce a každý je nahraditelný, takže je teď ta správná chvíle, začít s tím něco dělat.



    Překonej strach jednou provždy

    Jak už jednou zaznělo, neboj se požádat o pomoc. Jistě si tvůj partner, přátelé nebo rodina všimli, že v některých situacích máš tzv. lidově řečeno naděláno v gatích. Možná, že se ti posmívají, utahují si z tebe, koulí očima nebo mají nespočet vtipných komentářů a rýpavých poznámek. Ať už je to tak či jinak, pravděpodobně jim to vadí a byli by rádi, pokud na tom začneš pracovat. V případě, že lidé ve tvém okolí nepatří mezi úplné sobce, s radostí ti pomůžou tvůj strach překonat. Kupříkladu pokud se bojíš psů, popros kamaráda pejskaře, jestli můžete společně zaexperimentovat a několikrát se projít společně s jeho pejskem. Nemusíš se hned nechat poskákat, olízat nebo tahat za nohavici. Klidně si na první vycházce udržuj svůj odstup, ale při každém dalším výšlapu tuto vzdálenost postupně zkracuj, až se zcela osmělíš a řekneš své první: „Dej pac!“ Taková metoda se dá hravě aplikovat na jakékoliv další situace, které v tobě vyvolávají strach či fobii.

    Skutečnosti, které potřebuješ znát

    Ačkoliv už jedna silná pětka zmíněna byla, dobrých rad není nikdy dost, a proto se teď podívej na následující magickou trojici tentokrát plnou pravd, o kterých je dobré vědět:

    • příprava je nejdůležitější
    • i nezdary jsou dobré
    • každý se něčeho bojí

    Co se za těmito hesly skrývá? Pokud víš, že se bojíš, a proto se také často vyhýbáš určitým chvílím ve svém životě, obrať list a začni se na takové momenty cíleně připravovat. Trénuj klidně doma před zrcadlem, představuj si určitou situaci, která ti nahání hrůzu, vizualizuj ji ve své hlavě a snaž se nanečisto natrénovat tvoji reakci. Bod číslo dvě zkrátka poukazuje na to, že i z toho, co se ti nepovede, si můžeš vzít něco pozitivního, a to dokonce i z chvíle, kdy se ti třásly nohy. Příště to zkrátka bude lepší a pořád je co zlepšovat. Poslední pravda je pravdou největší, protože všichni máme nějaké kostlivce ve skříni, a to bez výjimky.



    Jak se přestat bát

    Vždy, když ti něco nahání hrůzu, snažíš se něčemu vyhýbat tak dlouho, jak to jen jde a určitě se necítíš zrovna jako vítěz. Právě naopak víš, že to asi nebude nejlepší cesta. Vytvoř si svůj vlastní systém odměn. Cože? Ano! Pokaždé, když nadobro zatočíš s dalším strašákem, odměň se. Bojíš se zubaře? Zavolej do ordinace, objednej se na preventivní kontrolu a skutečně přijď. Nebude to lehké a určitě ne příjemné, ale až to všechno splníš, kup si něco hezkého na sebe, jdi na kafíčko nebo drink s lidmi, kteří jsou ti blízcí nebo cokoliv jiného, co ti zpříjemní tvůj těžký, avšak zdárně splněný úkol.



    Vystup ze své zóny komfortu

    Přesně tak! Zóna komfortu, anglicky comfort zone, je určitá pomyslná hranice kolem tebe, za kterou ne zrovna s velkým nadšením nechceš přejít. Proč? Každý z nás, a především s přibývajícím věkem, nerad dělá změny. Zvykneš si na pohodlí, na to, co máš jisté a nestresuje tě. Proč zvedat laťku, když ten nižší level je docela fajn? Proč se snažit o něco víc a překonávat sebe sama, když ten normál je v naprostém pořádku? To jsou přesně výmluvy, které brzdí tvůj osobní rozvoj a také jsou příčinou toho, že se nedokážeš zbavit svých fobií. Zahoď proto všechen ostych a začni na sobě pracovat. Výsledky, spokojenost, a hlavně hrdost z vlastní proměny se brzy dostaví.

    Další článek


    Komentáře:

    Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

    Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.