Padání vlasů u žen

Zdraví

Přidal ivana33, dne 6. 03. 2019 ,  0x

Padání vlasů u žen

Padání vlasů je přirozený jev, který postihne v různých etapách života snad každou ženu. Větší a dlouhodobý úbytek vlasového porostu je nejen nepříjemnou estetickou vadou na kráse, ale také varovným signálem nějakého onemocnění, hormonální poruchy či dysfunkce vlasové pokožky. Proto je velice důležité včas objevit příčinu vypadávaní vlasů. Přečtěte si v následujících řádcích, jak účinně s úbytkem vlasů bojovat.

Vypadávání vlasů

Vlasy v určité míře padají přirozeně každému, denně ztratíme až 100 vlasů, při mytí třeba 300 a víc. Přičemž na jaře a na podzim dochází k většímu úbytku než v jiných ročních obdobích. Existuje mnoho příčin vypadávání vlasů. Pozitivní zpráva pro něžnou populaci lidstva je, že padání je pouze přechodný stav a dá se s ním bojovat. U žen totiž nedochází k celkovému plešatění, tak často a v takové míře, jako u mužů.



Příčiny vypadávaní u žen

Mezi nejčastější příčiny vypadávání tedy patří:

Hormonální faktory

  • Výkyvy hormonů v těhotenství a po porodu – největší změna kvality a kvantity vlasového porostu přichází v období druhého a třetího měsíce těhotenství, kdy se v těle odehrávají velké hormonální výkyvy. Další vlna padání přichází v období kojení, ale také až 6 měsíců po porodu. Stejné potíže může působit nevhodná hormonální antikoncepce.
  • Nízká hladina estrogenu v menopauze – mnoho žen pociťuje problémy s padáním vlasů v období přechodu. V tuto dobu totiž výrazně klesá hladina hormonu estrogenu a způsobuje ztrátu, řídnutí či zhoršení kvality vlasů.
  • Problémy se štítnou žlázou – jak snížená, tak i zvýšená funkce štítné žlázy způsobuje vypadávaní vlasů. Při zvýšené funkci jsou vlasy znatelně křehčí a jemnější než dříve.
  • Nevyrovnaná hladina minerálů a vitamínů
  • Nízká hladina železa – také anemie způsobená nedostatkem železa je další možnou příčinou ztráty. Chudokrevnost způsobuje oslabení vlasů a jejich padání. Naštěstí s tímto problémem je lehké si poradit jeho včasným odhalením a doplněním železa v tabletách.
  • Nerovná hladina vitamínu A a Selenu – nedostatek, nebo naopak nadbytek těchto vitamínů může mít vliv na kvalitu vlasů a jejich vypadávání.

    Vedlejší účinek léků

    Bohužel také některé léky mají jako svůj vedlejší účinek vypadávání vlasů, nebo zhoršení jejich kvality.



    Stres, únava a vyčerpání

    Pokud je vaše tělo dlouhodobě vystaveno stresu a únavě, nebo se zotavuje po nějaké operaci či jiném vyčerpání, dochází často ke snížení vlasového porostu. Jejich úbytek se může projevit klidně až po delší době.

    Nešetrná péče

    O vlasy je třeba se dobře starat a pravidelně pečovat. Neopatrné zacházení se brzy podepíše na jejich kvalitě.

    Co nejvíce vlasům škodí

    Každá žena dostala od přírody nadělenou jinou kvalitu vlasů. Ne vždy má každý na hlavě právě to co by si přál. Ale správnou péčí se dá mnohé vyřešit a vlasy vylepšit. Co nejvíce vlasům škodí a způsobuje nejčastěji jejich vypadávání?

    Časté nešetrné barvení

    Při barvení vlasů je vždy lepší svěřit se do péče odborníků. Je důležité dodržovat správný postup, výhradně kvalitní barvy a dostatečné intervaly mezi opětovným dobarvováním. Stejně tak je to i při odbarvování a trvalé ondulaci. Hrozí značné poškození, vlasy se lámou, jsou slabé a dochází k jejich padání.

    Fénování a žehlení

    Časté a nesprávné fénování, kulmování či žehlení vlasů způsobuje jejich vysoušení, třepení i padání.

    Odborníci radí, že je vhodnější vysoušet vlasy po směru růstu, protože fénování v předklonu vlasy více oslabuje.

    • Vyhněte se také maximálním teplotám při sušení. Vymezte si raději více času a vlasy sušte, kulmujte a žehlete na menší teplotu.
    • Pravidelně zastřihávejte třepící se konečky.
    • Pokud je to možně, aplikujte vždy pře úpravou ochranné sérum.

    Stahování vlasů

    Vlasům dělá nejlépe, když jsou vzdušné, volné a rozpuštěné. Pokud můžete, ponechte jim svobodu a volnost. Pokuste se nesvazovat je často na stejném místě a účesy obměňujte. Obzvlášť se vyvarujte stahování mokrých vlasů, tento způsob poškozuje vlasy nejvíc.

    Redukční diety

    Vlasy více vypadávají také, pokud tělu nedopřejete dostatek živin potřebných pro výživu vlasových kořínků. Nedostatečná špatná strava a držení drastických diet se významně podepisuje na kvalitě vašich vlasů.

    Nadměrné řídnutí vlasů



    Ženské vlasové folikuly jsou velmi citlivé na mnoho faktorů, které jsme popsali již výše. Převážně u žen nad 40 let dochází ke snížení hustoty vlasů a jejich přirozenému úbytku. Negativní vliv na vlasové folikuly, následné oslabení a řídnutí vlasů mají různá onemocnění pokožky:

    • Bakteriální a virové infekce jakou je seboreická dermatitida
    • Lupénka
    • Plísňové onemocnění vlasové pokožky
    • Léky způsobují řídnutí vlasů
    • Také některé léky a jejich dlouhodobé užívaní mohou způsobovat nadměrné řídnutí vlasového porostu, mezi takové léky patří:
    • Antikoncepce
    • Léky na dietu
    • Chemoterapie
    • Nadužívání ibuprofenu, acylpyrinu a jiných protizánětlivých nesteroidních léků
    • Léky na štítnou žlázu
    • Léky na vředovou chorobu
    • Léky na vysoký cholesterol

    Ženské plešatění

    Ženy netrpí na úplnou ztrátu vlasového porostu tak často jako muži. Příznaky plešatění obou pohlaví se nápadně odlišuje. U žen je možné si prvních příznaků řídnutí vlasů povšimnout na vrchu a na temeni hlavy. Plešatění postupuje od středu, přičemž přední linie vlasů zůstává většinou nedotčena. K větší ztrátě pak může docházet při mytí vlasů.

    Co opravdu pomáhá

    • Co můžete udělat proti vypadávání vlasu a jejich řídnutí? Existuje pár osvědčených rad, které mohou opravdu zabrat. V první řadě je důležité správně rozpoznat příčinu vypadávání.
    • Sledujte, kolik vlasů denně ztratíte při mytí a česání. Kolik vlasů zůstává ráno na polštáři, kolik vám jich zůstane mezi prsty, když si jimi projedete rukou.
    • Najděte oblast, kde je úbytek vlasů největší.
    • Poraďte se s lékařem, požádejte ho o krevní testy na vyloučení možných chorob vedoucích k řídnutí vlasů. Případně odhalený zdravotní problém ihned začněte léčit.
    • Vlasy myjte jemným šamponem. Pokud se vám hodně mastí a musíte je umývat každý den, začněte používat preparáty bez sulfátů, silikonů a parabenů.
    • Nedrhněte nešetrně mokré vlasy po umytí ručníkem. Pouze z nich lehce vymačkejte vodu.
    • Na rozčesávání používejte hřeben s řídkými zuby.
    • Vyhněte se drastickým dietám. Do jídelníčku zařaďte:
    • Ovoce a zeleninu bohatou na vitamíny a železo- mrkev, listovou zeleninu, oves, rýži, ořechy, ústřice, citrusy, čočku, dýňová semínka, ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vejce, fazole, jogurty, brambory.
    • Bohatou stravu na proteiny.
    • Hodně pijte, dostatečná hydratace je pro kvalitu vlasů velkým přínosem.
    • Omezte mastná jídla a sycené nápoje.
    • Používejte olejové a bylinné zábaly. Vlasové zábaly jsou nejúčinnější formou péče o vlasy a příznivě ovlivňují kořínky, tak i pokožku hlavy.
    • Připravit je můžete z různých bylin a rostlinných olejů například:
    • Lopuchový výluh či olej – je považován za zázračný lék proti padání vlasů.
    • Černý rybíz – je velmi bohatý na vitamíny a antioxidanty, tím také skvěle funguje proti padání.
    • Lichořeřišnice – nejen že je výborná na posílení vlasů, ale také podporuje jejich růst. Působí proti plísním a bakteriím.
    • Tinktury z pupenů borovice, jedle či sekvoje.
    • Pokožku hlavy dokonale vyživí extrakty z jilmu, kaliny, libanonského cedru, topolu, olšového listí, břízy, i vinné révy.
    • Ricinový či kvalitní olivový olej.



      Jak udělat olejový zábal na vlasy

      Olejové zábaly jsou vhodné pro suché a poškozené vlasy. Jsou první pomocí při silném vypadávání, ovlivňují hustotu a růst vlasů a příznivě působí na jejich pružnost, lesk a hebkost.

      Rozehřejte ricinový, olivový či lopuchový olej, je potřeba aby zůstal teplý i po dobu nanášení.

      Nanášejte olej postupně od pěšinky na pokožku hlavy, do které část oleje vmasírujte a po té po pramíncích rozčesávejte po celé délce vlasů.

      Zvedněte vlasy na temeno hlavy a naneste zbytek oleje.

      Vlasy překryjte igelitovou čepicí a zabalte teplým ručníkem. Ručník nahřejte na radiátoru, pokud není topná sezóna, přežehlete žehličkou.

      Zábal nechte působit jednu hodinu a udržujte stále vyšší teplotu, výměnou zahřátých ručníků, nebo horkým vzduchem z fénu.

      Po té vlasy šetrně, ale důkladně umyjte a nechte přirozeně uschnout.

      Jak udělat zábal ze sušených bylin

      Blahodárně působí například obklad z olšových listů, je výborný nejen na padající oslabené vlasy, ale také zmírňuje přílišnou sekreci mazu a tvorbu lupů.

      • Připravte hustý roztok ze sušených bylin a horké vody, důkladně promíchejte.
      • Naneste horké na celou vlasovou část a stejně jako u olejového zábalu přikryjte igelitem a následně teplým ručníkem.
      • Nechte působit opět přibližně hodinu a důkladně opláchněte.



        Jak udělat bylinný výživný sprej

        Na kvalitu a vzrůst vlasů působí také kopřiva, která však není přímo lékem proti padání, ale oceníte její výtečné regenerační vlastnosti. Nechte vylouhovat stejný díl mladých kopřivových listů, lopuchu a bobkového listu po dobu 24 hodin. Vzniklý odvar přeceďte a nalijte do lahvičky s rozprašovačem. Používejte kdykoliv jako regenerační a posilující sprej na vaše vlasy.

        Další článek


        Komentáře:

        Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

        Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.