Chia semínka - Jak je jíst?

Kuchyně

Přidal ivana33, dne 26. 02. 2018 ,  0x

Chia semínka - Jak je jíst?

Chystáte se zařadit do svého jídelníčku chia (čte se čia) semínka, o kterých se v posledních letech mluví jako o superpotravině? Jelikož jsou jedním z nejlepších zdrojů energie, pomáhají udržet naše tělo ve skvělé kondici a působí blahodárně na zažívací i kardiovaskulární systém. Poradíme vám, jak správně chia semínka jíst, ale také, kdy být s jejich konzumací obezřetní.

Co jsou chia semínka a jak vypadají?

Tato drobná tygrovaná semínka, připomínající mák, jsou semeny šalvěje hispánské původem z Jižní a Střední Ameriky. Obzvlášť ceněné pro svou výživnou hodnotu a vysoký obsah omega 3 mastných kyselin. Jsou zdrojem bílkovin a vlákniny, obsahují antioxidanty a minerální látky – železo, zinek, vápník a hořčík. Dále jsou bohaté na vitamíny B, A i C. Jsou tedy jednoznačnou volbou pro zdravý metabolismus a životní energii.



Jakým způsobem lze chia semínka konzumovat?

Chia semínka zakoupíte dnes už nejen v obchodech zdravé výživy, ale také v každém větším obchoďáku. Princip užívání tkví v tom, že semínka dokáží do sebe vstřebat přibližně 10 – ti násobek tekutin, než kolik samy váží. Přidanou tekutinou přibližně za 10 minut nabobtnají do gelové konzistence. Tato vzniklá hmota nemá žádnou určitou chuť, proto se dá přidat v podstatě do jakéhokoliv pokrmu, či nápoje.

Jaké množství chia semínek denně jíst?

Odborníci na zdravou výživu radí, že doporučená denní dávka pro dospělého člověka je 15 g (2 čajové lžičky) semínek. Avšak nikde není prokázáno, že by konzumace většího, než doporučeného množství, byla nebezpečná.

V jakou denní dobu je nejvhodnější chia semínka jíst?

Asi nejvhodnější doba na konzumaci vaší denní porce je ráno. V podobě snídaně, kdy vám tato zázračná semínka do těla dodají potřebnou energii, nastartují organismus a udrží fyzickou i psychickou pohodu po celý den. Sami při pravidelném užívání brzy poznáte, jaké množství, v jakou denní dobu a v jaké potravině vám přináší to správné povzbuzení.

Jak správně připravit chia semínka

Jak bylo již zmíněno, semínka lze připravit do gelové konzistence a následně přidat do jakéhokoliv jídla. Nebo konzumovat suché. Způsobů a možností jak si je připravit je nespočet.

Připravit si můžete jednorázovou dávku k okamžité spotřebě. Odměřte 2 čajové lžičky semínek a zalijete 1-2 dcl vody, mléka či džusu. Necháte 10 minut odstát a vzniklou směs přidáte do jogurtu, pudingu, kaše, polévky, salátu, nebo přímo vypijete. Možností je nespočet, záleží jen na vás a vaší chuti.

Druhou možností je příprava dlouhodobější. Odměřte 0,5 dcl chia semínek a přidejte 2 sklenice vody, nechte v uzavřené skleněné nádobě odstát přes noc. Takto připravený gel vám v lednici vydrží až 3 týdny. Odebírejte si požadované množství a přidávejte opět do vybraných pokrmů.

Suchá konzumace. Chia semínka lze konzumovat i suchá, bez namáčení. Lze je umlít a použít jako náhradu mouky, zamíchat do ovesných vloček apod.



Kdy není vhodné užívat chia semínka

Chia semínka nejsou příliš vhodná pro osoby s nízkým tlakem, neboť ho mohou ještě víc snižovat.

Pokud trpíte cukrovkou, protože ovlivňují vstřebávaní inzulínu a hladinu cukru v krvi. Poraďte se nejprve se svým lékařem o vhodnosti užívání chia semínek.

Nedoporučuje se také konzumace v pozdějších večerních hodinách, kdy by byl energetický účinek chia semínek kontraproduktivní.

Chia snídaně – ovocná kaše

Připravte si rychlou výživnou snídani, která vám dodá energie na celý den.

Suroviny

  • 5 lžic ovesných vloček
  • 2 lžičky semínek chia
  • 5lžic jogurtu dle chuti
  • 150 ml mléka
  • Ovoce

Postup



Do sklenice (dózy) dejte všechny suché suroviny a promíchejte, poté přidejte jogurt a mléko, uzavřete a důkladně protřepejte. Přidejte na menší kousky pokrájené ovoce a už jen lehce vmíchejte do vzniklé směsi. Opět uzavřete a nechte v lednici přes noc. Odležením chia semínka i vločky nasají volnou tekutinu, zvlhnou a vytvoří kašovitou konzistenci. Kaši ráno můžete dozdobit dalším čerstvým ovocem a ihned konzumovat. Dobrou chuť.

Další článek


Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.